Descoperă savoarea autentică a Italiei

Coronavirus se vindecă, noi trebuie să ne găsim echilibrul

Pandemia de coronavirus poate fi extrem de stresanta pentru unii oameni. Frica si anxietatea pot fi coplesitoare atat in cazul adultilor, cat si al copiilor. Gestionarea stresului te va face atat pe tine, cat si pe cei din jur, sa treceti mai usor peste aceasta perioada.


Anxietatea si depresia

Anxietatea este o emotie fundamentala, pe care am experimentat-o in diverse grade de mai multe ori in viata, inca din copilarie. Este acea stare accentuata de neliniste, in care asteptam sa se intample ceva rau sau simtim ca nu mai suntem in siguranta.

Depresia, pe de alta parte, este frecvent intalnita in randul oamenilor cu afectiuni medicale. Depresia ce se asociaza si cu alte patologii (boli) este legata cu un risc de morbiditate si mortalitate crescut.

60% dintre persoanele cu depresie majora sufera, de asemenea, si de simptome ale anxietatii. In acelasi timp, dezvoltarea unui episod depresiv este de 9 ori mai mare la pacientii cu anxietate decat la restul pacientilor – 90% dintre persoanele cu depresie majora sufera de asemenea si de tulburari ale somnului.

Persoanele cu probleme de sanatate mintala preexistente trebuie sa isi continue tratamentul si sa fie constiente de inrautatirea simptomelor sau de aparitia altelor noi.

Stresul din timpul unei pandemii


Dictionarul de psihologie sociala defineste termenul de stres psihic ca fiind o stare de tensiune, de incordare si de disconfort, determinata de agentii afectogeni, cu semnificatie negativa, de frustrarea sau deprimarea unor stari de motivatie (trebuinte, dorinte, aspiratii), de dificultatea sau de imposibilitatea rezolvarii unor probleme.

In timpul acestei pandemii, stresul poate include simptome precum:

  • Frica si ingrijorarea privind propria sanatate, dar si a celor dragi
  • Schimbari in rutina somnului si a stilului de viata
  • Dificultate in adormire si in concentrare
  • Inrautatirea problemelor cronice
  • Cresterea consumului de alcool, nicotina sau alte substante interzise.


Impartasirea unor informatii relevante despre Coronavirus si intelegerea riscurilor reale, atat in ceea ce te priveste, cat si in ceea ce ii priveste pe cei dragi, poate sa faca acceptarea pandemiei mai usoara. Atunci cand impartasesti informatii relevante si valide oamenilor din jur, acestia vor fi mai putin stresati.

Ce putem face in contextul actual


Raspandirea infectarii cu noul coronavirus, SARS-CoV-2 si afectiunea generata de acesta, COVID-19, au dus la schimbari serioase in viata noastra de zi cu zi, mai ales de cand STAMACASA.

Persoanele care sunt deja in diverse forme de terapie, dar si cele vulnerabile, bolnavii cronici sau cei care au trecut deja printr-o interventie complicata, care le-a pus viata in pericol, sunt mai puternic afectate de stari de anxietate si chiar depresie in aceasta perioada.

Ei nu sunt insa singurii afectati, pentru ca, pe de o parte izolarea, pe de alta parte confruntarea directa cu pericolul dat de eventualele complicatii ale infectiei sau chiar expunerea zilnica la riscul infectarii, conduc la cresterea anxietatii.

Primul lucru pe care trebuie sa il stim, spun specialistii, este ca frica e normala in acest context al pandemiei pe care il experimentam cu totii.

Sunt insa lucruri pe care le putem face fiecare pentru a scadea nivelul de stres, iar atunci cand ne simtim depasiti de situatie, putem apela la ajutorul specialistilor psiho-terapeuti. Exista servicii online GRATUITE, si pentru noi toti, dar si pentru personalul medical si serviciile de urgenta.

Este recomandat:

  • Sa ne pastram calmul
  • Sa consumam alimente sanatoase, uleiul de masline extravirgin este o sursa excelenta de antioxidanti
  • Sa gandim rational orice actiune, inainte de a o intreprinde
  • Sa acceptam ca trecem printr-o situatie pe care nu o putem controla
  • Sa ne informam din surse sigure
  • Sa limitam expunerea la mass-media
  • Sa ne acordam timp, in fiecare zi, pentru relaxare sau meditatie (bai prelungite, muzica, sport, yoga)

De ajutor pentru parinti

Ingrijorarea parintilor se transmite de cele mai multe ori si copiilor, iar acestia tind sa reactioneze mimetic, asa cum vad in jurul lor. Daca isi vad parintii calmi si increzatori, acest lucru se va rasfrange si asupra lor.

Chiar daca nu toti copiii si adolescentii reactioneaza la fel la stres, dar in aceasta perioada, ca parinte va puteti confunta cu urmatoarele situatii

Copii mai irascibili (mai ales adolescentii):

  • Plang mai usor ori in exces
  • Dureri de cap ori de stomac nelegate de anumite afectiuni
  • Reintoarcerea la comportamente pe care le credeati depasite (uda patul)
  • Pot fi tristi ori ingrijorati
  • Pot avea si ei tulburari de somn
  • Puteti intampina dificultati legat de luarea mesei
  • Dificultati de concentrare la lectii
  • Interes scazut pentru diverse activitati relaxante
  • Adolescentii pot face numeroase excese (alimentare, alcool, tutun sau substante interzise)
  • Strategii recomandate in aceasta perioada
  • Explica-i ce se intampla, la nivelul lui, pe masura ce are intrebari
  • Fa-l sa se simta in siguranta
  • Arata-i ca ii intelegi temerile si ca sunt normale
  • Cauta sa ii distragi atentia cu activitati destresante care ii sunt pe plac
  • Tine-l departe de stiri si retele de socializare
  • Creaza-i o rutina de invatare, dar nu lua locul dascalului
  • Cauta activitati pentru care nu ai fi avut timp altadata pentru a le derula impreuna
  • Daca tot esti un model pentru copilul tau, fii unul bun!

Concluzii

  • Frica este naturala si fireasca si ne-a ajutat sa supravietuim ca specie
  • Panica te paralizeaza si te impiedica sa vezi situatia intr-un mod logic
  • Iesi din bucla negativitatii!
  • Informeaza-te din surse oficiale si sigure
  • Nu sta conectat permanent la canalele de informatii
  • Pentru atacuri repetate de panica se recomanda un consult de specialitate
  • Medicamentele se iau doar la recomandarea medicului!
  • Stocarea de resurse este un raspuns al nevoii noastre de a detine controlul
  • Daca nu poti lucra de acasa, cauta un film sau ia o carte, asculta muzica
  • Aminteste-ti toate proiectele de care nu ai avut timp pana acum
  • Fa sport, chiar si acasa!
  • Practica exercitii de relaxare

TELVERDE ANXIETATE-DEPRESIE – sunt specialisti care pot sa ofere suport imediat, 24/7!

0800 0800 20

depreHUB 0374 456 420

Institutul Roman de Psihoterapie Integrativa pune la dispozitie gratuit servicii de informare si suport psihoemotional pentru medici si cetaţeni. Peste 100 de psihoterapeuti stau la dispozitia celor care au nevoie de sprijin, conform unei grile de program care se regaseşte pe site-ul Institutului Roman de Psihoterapie Integrativa.

Voluntarii Institutului sunt disponibili pentru publicul larg in intervalul 08.00-20.00, iar pentru personalul medical programul este, in unele zile, pana la ora 02.00, cu posibilitate de prelungire. Specialistii ofera informatii si suport psihoemotional online tuturor persoanelor aflate in autoizolare, carantina sau direct afectate de situaţia de criza generata de COVID-19.

Consultant Medical

Psih. Doina Cristina Mafteiu
Sursa: https://www.medicover.ro/

Articole relevante

Ulei de măsline pentru scăderea colesterolului

Ne-a rugat un client să îi recomandăm un ulei de măsline pentru scăderea colesterolului. Cred că cel mai important este să va găsiți un ulei de măsline EXTRAVIRGIN de la ferme/companii verificate, în care să aveți încredere, nu din supermarket, nu în sticle de plastic transparente, etc. Toate uleiurile de la noi din shop sunt extravirgine, certificate, în care puteți avea încredere. Un ulei de

Vă este dor de Italia?

Bucătăria romană (zona Lazio) este celebră datorită pastelor amatriciana, carbonara și Cacio e pepe.Am adus special pentru voi mixul vostru preferat pentru PASTE: QUATTRO FORMAGGI

ro_RORomanian